Шкільна документація


Ключові тези орієнтовних вимог до оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів (Наказ МОН від 19.08.2016 № 1009 "Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 №1222") та методичних рекомендацій до оновлених програм початкової школи (1 – 4 клас) (Лист МОН України від 17.08.2016 №1/9-437)
                                 читати


Опис ключових змін
в оновлених програмах початкової школи

читати

 





Особливості роботи початкової школи у 2015/16 навчальному році: нормативно-правовий аспект
Особливості роботи початкової школи у 2015/16 навчальному році: нормативно-правовий аспект
У 2015/2016 навчальному році початкова школа повністю переходить у режим роботи за новими навчальними програмами з унесеними змінами з окремих предметів. Навчальні  програми  зі  змінами  розміщено  на  сайті  (http://iitzo.gov.ua/serednyaosvita-navchalni-prohramy/).
Принагідно наголошуємо на те, що чинний Державний стандарт розроблено на засадах особистісно орієнтованого і компетентнісного підходів, що зумовлює чітке визначення результативної складової засвоєння змісту. Згідно з ним освітній процес у початковій школі спрямовується на досягнення результатів навчання учнів початкових класів − сформованих ключових і предметних компетентностей. Набуття загальнонавчальних та цільових компетентностей діяльності є фундаментом наступного успішного навчання школяра в основній школі.
Навчально-виховний  процес  у початкових  класах  загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016 н.р.  організовується  відповідно до листа МОН України 1/9-253  від 22.05.2015 «Про структуру 2015/2016  навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів». Робочі  навчальні  плани  на 2015/2016 н.р. складаються:
• для 1-4 класів – за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України  від 10.06.2011 № 572,  зі  змінами  згідно  з  наказом Міністерства освіти  і  науки України від 16.04.2014 № 460;
• для  спеціалізованих шкіл  з поглибленим  вивченням  іноземних мов:  1-4  класи  –  за Типовими  навчальними  планами  початкової  школи,  затвердженими  наказом МОНмолодьспорту України   від  10.06.2011 № 572, зі змінами згідно з наказом МОН України від 16.04.2014  № 460  (додатки             4-5).
Міністерство освіти і науки України рекомендує загальноосвітнім навчальним закладам розпочати 2015-2016 навчальний рік Першим уроком, тематика якого відповідала б принципам Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, що затверджена наказом МОН від 16.06.2015 №641. Конкретну тему такого уроку навчальні заклади визначають самостійно. Методичні матеріали розроблені відповідно до листа МОН України №1/9-354 від 24.07.2015 р. «Про тематику Першого уроку в 2015/2016 навчальному році». Матеріали містять орієнтовні конспекти уроків для учнів початкової, основної та старшої шкіл; орієнтовну тематику уроку, що відповідає принципам Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді; цитати та висловлювання відомих людей щодо патріотизму; інші додаткові матеріали, які вчителі можуть використати на уроці. Окрім того, вчителям запропоновано як один із нових та альтернативних форматів Першого уроку 2015/2016 навчального року у початковій школі перегляд мультфільмів патріотичної спрямованості та їхнє обговорення разом із учнями на тему «Чим може пишатись українець?» (лист МОН №1/9-354 від 24.07.2015 р.).
Навчально-методичне  забезпечення,  рекомендоване Міністерством до використання  в  навчальних  закладах, зазначено в Переліку  навчальних програм,  підручників  та  навчально-методичних  посібників,  розміщених  на  офіційному  веб-сайті Міністерства (www.mon.gov.ua). У разі, якщо з фінансових причин  підручники не будуть доставлені до початку навчального року, пропонується в навчально-виховному процесі 4 класу по можливості використовувати підручники 2004 року, робочі зошити (за згодою батьків) та додаткові дидактичні посібники.
При організації освітнього процесу радимо скористатися рекомендаціями, викладеними у листі МОН № 1/9-380 від 10 серпня 2015 року «Щодо методичних рекомендацій для учнів 4-х та 7-х класів загальноосвітніх навчальних закладів».
У 2015-2016н.р. навчання  і виховання  учнів початкової школи  ЗНЗ регламентують такі нормативно-правові документи:
  • Постанова Кабінету Міністрів  України від 20 квітня 2011 року № 462
  • «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти».
  • Наказ МОН № 584  від 29 травня 2015 року «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-3-х класів загальноосвітніх навчальних закладів».
  • Наказ МОН №1495  від  22.12.2014р. «Про затвердження змін до навчальних програм для 4 класів загально освітніх навчальних закладів».
  • Лист МОН № 1/9-253 від 22.05.15 року «Про структуру 2015/2016 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів».
  • Положення про групу продовженого дня загальноосвітнього навчального  закладу,  затверджене Постановою Кабінету Міністрів України  від 05.10.2009 № 1121.
  • Наказ Міністерства № 128 від 20.02.2002 «Про затвердження Нормативів наповнюваності  груп  дошкільних  навчальних  закладів  (ясел-садків) наповнюваності  груп  дошкільних  навчальних  закладів  (ясел-садків) компенсуючого  типу,  класів  спеціальних  загальноосвітніх шкіл  (шкіл-інтернатів),  груп  подовженого дня  і  виховних  груп  загальноосвітніх  навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних  закладах»,  зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 6 березня 2002 р. за № 229/6517.
  • Наказ МОН № 412 від 08  квітня 2015 року «Про затвердження Інструкції щодо заповнення Класного журналу для 1-4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів».
  • Наказ  МОН  України  від 07.04.2005  р. №  204 «Про  прийом дітей до 1  класу  загальноосвітніх навчальних  закладів»,  лист МОН України  1/9-71  від  14.02.2015  «Щодо роз’яснення порядку приймання дітей до   першого класу».
  • Наказ Міністерства  освіти  і  науки України від 10.06.2011р. № 572, із
  • змінами згідно з наказом МОН України від 16.04.2014 №460 (Типові навчальні плани початкової школи).
  • Наказ  МОН  №  1222  від  21.08.2013  року  «Про  затвердження орієнтовних  вимог оцінювання  навчальних досягнень  учнів  із базових
  • дисциплін у системі загальної середньої освіти».
  • Наказ МОН України №641  від 16.06.2015  «Про  затвердження Концепції  національно-патріотичного  виховання дітей і молоді».
  • Лист МОН України № 1/9-614 від 27.11.2014  «Про методичні  рекомендації з патріотичного виховання».
  • Лист МОН України № 1/9-285 від 10.06.2015  «Щодо  обов’язкової ділової документації».
  • Наказ МОН України №  54  від 28.01.2015  «Про  заходи безпеки  на
  • можливі ризики  виникнення  надзвичайних ситуацій, терористичних актів, диверсій, мінування».
  • Лист МОН України №  1/9-573 від 23.08.2013 «Про  переліки  навчальної літератури,  рекомендованої  Міністерством  освіти  і  науки України для  використання  загальноосвітніх навчальних закладів у 2013/2014 навчальному році».
  • Лист МОН України № 1/9-305 від 26 червня 2015 року «Про вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році».
  • Лист Міністерства освіти  і науки України від 29.12.2001 № 1/9-468 “Про обсяг  та  характер домашніх  завдань для учнів початкової школи”.
  • Лист МОН України № 1/9-446 від 05.09.2014 «Про функціонування груп продовженого дня у загальноосвітніх навчальних закладах».
  • Лист Міністерства освіти  і науки України від 05.06.2015 № 1/9-280 «Про організацію навчально-виховного процесу для учнів  з особливими освітніми  потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2015-2016 навчальному році».
  • Лист Міністерства № 1/9-209 від 18.04.2014  р.  «Щодо  використання
    • робочих зошитів у початковій школі».
  • Лист МОН України № 1/9-72 від 28.01.2014  «Про  недопущення  перевантаження  учнів  початкових  класів надмірним обсягом домашніх  завдань».
  • Лист МОН України № 1/9-607 від 07.03.2014 «Про  відкликання листа
  • МОН України від 5 вересня 2013 року №  1/9-607  «Про  використання  навчальної літератури»».
Особливу увагу хочемо звернути на документ, в якому передбачені зміни
щодо процесу переведення учнів до наступного класу (наказ №762 від 14.07.2015 року «Про затвердження Порядку переведення учнів (вихованців) загальноосвітнього навчального закладу до наступного класу»).
3 серпня Кабінет Міністрів України оприлюднив Розпорядження від 5 серпня 2015 р. № 809-р “Про затвердження плану заходів з підготовки об’єктів паливно-енергетичного комплексу до осінньо-зимового періоду 2015/16 року та його проходження”.
Так, зокрема, Кабміном визначено, що до 1 жовтня Міністерство освіти і науки України та Міністерство охорони здоров’я мають “проаналізувати можливості збільшення строків канікул в осінньо-зимовий період у всіх навчальних закладах”. А центральні органи виконавчої влади (відповідно до компетенції), обласні та місцеві держадміністрації зобов’язані забезпечити навчальні та заклади охорони здоров’я додатковими джерелами енергопостачання.
Крім того, цього року може змінитись і норматив щодо мінімально допустимої температури у житлових приміщеннях з 18°С до 16°С. Пропозиції щодо цього мають подати Мінрегіон та МОЗ уже до 15 вересня.
Тож, щоби діти не мерзли у школах, найімовірніше, знову будуть збільшені/перенесені канікули, а освітяни утеплюватимуть приміщення, переобладнуватимуть і ремонтуватимуть котельні. За нинішніх обставин це необхідні заходи.