Ключові тези орієнтовних вимог до оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів (Наказ МОН від 19.08.2016 № 1009 "Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 21.08.2013 №1222") та методичних рекомендацій до оновлених програм початкової школи (1 – 4 клас) (Лист МОН України від 17.08.2016 №1/9-437)
читати
Особливості роботи початкової школи у 2015/16 навчальному році: нормативно-правовий аспект
Особливості роботи початкової школи у 2015/16 навчальному році: нормативно-правовий аспект
У 2015/2016 навчальному році початкова школа повністю переходить у режим роботи за новими навчальними програмами з унесеними змінами з окремих предметів. Навчальні програми зі змінами розміщено на сайті (http://iitzo.gov.ua/serednyaosvita-navchalni-prohramy/).
Принагідно наголошуємо на те, що чинний Державний стандарт розроблено на засадах особистісно орієнтованого і компетентнісного підходів, що зумовлює чітке визначення результативної складової засвоєння змісту. Згідно з ним освітній процес у початковій школі спрямовується на досягнення результатів навчання учнів початкових класів − сформованих ключових і предметних компетентностей. Набуття загальнонавчальних та цільових компетентностей діяльності є фундаментом наступного успішного навчання школяра в основній школі.
Навчально-виховний процес у початкових класах загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016 н.р. організовується відповідно до листа МОН України 1/9-253 від 22.05.2015 «Про структуру 2015/2016 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів». Робочі навчальні плани на 2015/2016 н.р. складаються:
• для 1-4 класів – за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572, зі змінами згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 16.04.2014 № 460;
• для спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов: 1-4 класи – за Типовими навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 10.06.2011 № 572, зі змінами згідно з наказом МОН України від 16.04.2014 № 460 (додатки 4-5).
Міністерство освіти і науки України рекомендує загальноосвітнім навчальним закладам розпочати 2015-2016 навчальний рік Першим уроком, тематика якого відповідала б принципам Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, що затверджена наказом МОН від 16.06.2015 №641. Конкретну тему такого уроку навчальні заклади визначають самостійно. Методичні матеріали розроблені відповідно до листа МОН України №1/9-354 від 24.07.2015 р. «Про тематику Першого уроку в 2015/2016 навчальному році». Матеріали містять орієнтовні конспекти уроків для учнів початкової, основної та старшої шкіл; орієнтовну тематику уроку, що відповідає принципам Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді; цитати та висловлювання відомих людей щодо патріотизму; інші додаткові матеріали, які вчителі можуть використати на уроці. Окрім того, вчителям запропоновано як один із нових та альтернативних форматів Першого уроку 2015/2016 навчального року у початковій школі перегляд мультфільмів патріотичної спрямованості та їхнє обговорення разом із учнями на тему «Чим може пишатись українець?» (лист МОН №1/9-354 від 24.07.2015 р.).
Навчально-методичне забезпечення, рекомендоване Міністерством до використання в навчальних закладах, зазначено в Переліку навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на офіційному веб-сайті Міністерства (www.mon.gov.ua). У разі, якщо з фінансових причин підручники не будуть доставлені до початку навчального року, пропонується в навчально-виховному процесі 4 класу по можливості використовувати підручники 2004 року, робочі зошити (за згодою батьків) та додаткові дидактичні посібники.
При організації освітнього процесу радимо скористатися рекомендаціями, викладеними у листі МОН № 1/9-380 від 10 серпня 2015 року «Щодо методичних рекомендацій для учнів 4-х та 7-х класів загальноосвітніх навчальних закладів».
У 2015-2016н.р. навчання і виховання учнів початкової школи ЗНЗ регламентують такі нормативно-правові документи:
Особливу увагу хочемо звернути на документ, в якому передбачені зміни
щодо процесу переведення учнів до наступного класу (наказ №762 від 14.07.2015 року «Про затвердження Порядку переведення учнів (вихованців) загальноосвітнього навчального закладу до наступного класу»).
3 серпня Кабінет Міністрів України оприлюднив Розпорядження від 5 серпня 2015 р. № 809-р “Про затвердження плану заходів з підготовки об’єктів паливно-енергетичного комплексу до осінньо-зимового періоду 2015/16 року та його проходження”.
Так, зокрема, Кабміном визначено, що до 1 жовтня Міністерство освіти і науки України та Міністерство охорони здоров’я мають “проаналізувати можливості збільшення строків канікул в осінньо-зимовий період у всіх навчальних закладах”. А центральні органи виконавчої влади (відповідно до компетенції), обласні та місцеві держадміністрації зобов’язані забезпечити навчальні та заклади охорони здоров’я додатковими джерелами енергопостачання.
Крім того, цього року може змінитись і норматив щодо мінімально допустимої температури у житлових приміщеннях з 18°С до 16°С. Пропозиції щодо цього мають подати Мінрегіон та МОЗ уже до 15 вересня.
Тож, щоби діти не мерзли у школах, найімовірніше, знову будуть збільшені/перенесені канікули, а освітяни утеплюватимуть приміщення, переобладнуватимуть і ремонтуватимуть котельні. За нинішніх обставин це необхідні заходи.